Tillsammans Ludvika hade under lördagen en manifestation mot hatbrott under parollen: ”Ett hjärta för varje hatbrott”. SD:s partisekreterare Björn Söder var på plats i Ludvika för ett torgmöte och fick erbjudandet om att delta i manifestationen, men det Söder inte visste var att folket från Tillsammansskapet tänkt till och förberett ett par citat som Söder skulle få ta avstånd ifrån innan han placerade sitt hjärta:

”Islam är det största hotet mot västerlandet”
- Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder under Almedalsveckan 2011

Och

I samband med 2007 års Pridefestival skrev partisekreteraren Björn Söder följande på partiets tidning SD-Kurirens hemsida:

”Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala. Normalt är det som vi människor är skapta för, det vill säga att kunna få avkomma och föra släktträdet vidare.”

Tillsammansskapet menade att det inte vore seriöst och trovärdig av Söder att placera ett hjärta mot hatbrott om han inte samtidigt tog tydligt avstånd från sin egen hetsande retorik. Men väl på plats så menade Söder att citaten som är ordagranna var rykta ur sitt sammanhang – vilket de inte är – och ville därför inte ta ett tydligt avstånd. Hela diskussionen filmades av Tillsammans Ludvika och man tillät Söder att lägga sitt hjärta, men med brasklappen att det egentligen inte betyder något när han samtidigt inte tar avstånd från sin egen del i hetsen mot muslimer och HBTQ-personer:

Bild från diskussionen med Söder: