Efter söndagens partiledardebatt körde tidningen Corren en omröstning på sin hemsida som ställde frågan: ”Vem tycker du skötte sig bäst i partiledardebatten?”. Totalt han 1767 röster läggas på de olika partiledarna och Jimmie Åkesson stod som solklar vinnare med hela 54% av rösterna:

dfgdAtt omröstningen efter en stund stängdes ner gav genast upphov till vilda spekulationer om fusk och att Corren försökte mörkade Åkessons popularitet. Först ut var såklart den rasistiska bloggen Avpixlat:

När Jimmie Åkesson (SD) blev för populär i omröstningen “Vem tycker du skötte sig bäst i partiledardebatten?” stängde Corren ner röstningsmöjligheten på Jimmie Åkesson. En popup-ruta kom upp med meddelandet “Du har redan röstat”, även för besökare som inte hade avlagt någon röst. Partiledarna från 7-klövern gick däremot fortfarande bra att rösta på.

När inte heller detta hjälpte för att frånta Åkesson ledningen beslöt man att stänga omröstningen helt och hållet.

Något som Sverigedemokraterna i Upplands Väsby inte var sena att haka på:

När Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson fick flest röster, så stängde man ned möjligheten att rösta på Åkesson, och sedan hela omröstningen.
Tycker ni att Corren är en seriös tidning?

Även SD Åstorp hakade på, men med en lite mer sublim hint:

Tyvärr försvann möjligheten att välja Jimmie Åkesson först och

sedan hela undersökningen. Undrar varför.

SD 2014

Som vanligt har ingen kontaktat Corren för att fråga varför man gjorde si eller så. Istället går Avpixlat/SD till attack med anklagelser om mörkläggning och fusk. IRM jobbar dock stenhårt med källkritik och ringer genast Corren för att fråga vad som egentligen hände. Vi får snart kontakt med en webbredaktör/utvecklare som förklarar händelseförloppet:

Problemet började när vi fick mail om att det ej gick att rösta på Jimmie Åkesson. Folk fick en upp en ruta där det stod att man redan lagt en röst på Åkesson. Vi har själva inte riktigt kunnat återskapa problemet och kan heller inte förklara varför det blev som det blev. Jag försökte själv från flera olika datorer utan problem. Men när folk fortsatte att klaga så bestämde vi oss för att stänga ner undersökningen då vi inte kunde garantera att man kunde rösta på alla partiledare. 

Vi frågar om det kan bero på att folk som röstade satt bakom skyddade adresser då IRM(sajten) ibland stänger ute folk som sitter bakom just sådana nätverk, men det kunde inte Corren ge svar på. På Corren har man fått mottagit mängder med klagomål sedan Avpixlat publicerat sin artikel. Något man från Correns sida finner märkligt då undersökningen går att beskåda i sin helhet med Åkesson som solklar vinnare.

Det är såklart inte en konspiration. Undersökningen ligger kvar i sin helhet och alla kan se resultatet. 

IRM har dock en bättre förståelse varför man ringer och klagar. Det är ganska enkelt egentligen. Avpixlat och SD jobbar inte med källkritik och deras läsare tycks inte vara bättre. Man tror helt enkelt på Avpixlat och SD:s osanningar och agerar på dem. Sorgligt, men sant.