Dumheter

SD:s kommunikationschef svarar på anklagelser om samröre med rasistiska propagandasidor: ”Det är ju olika teckensnitt och olika allting!”

DN skrev nyligen om hur högerpopulistiska sidor tog över valrörelsen på Facebook med hjälp av SD. I artikeln ifrågasätter man huruvida Sverigedemokraterna inte fortfarande har koppling till en av de största anonyma propagandasidorna på Facebook, Politiskt Inkorrekt, då man noterat synkroniserade postningar med SD:s officiella budskap därifrån. Deras kommunikationschef slår dock ifrån sig anklagelsen eftersom ”sidorna har olika teckensnitt”.

DNs utmärkta granskning, som tittat på ett flertal av de största främlingsfientliga sidorna på Facebook, konstaterar bland annat följande:

Den 6 augusti, om sittstrejkande afghaner på Mynttorget:

08.53, ”Skurtposting”: ”Afghanerna kräver mer och mer. Idag ska de sittstrejka igen, de är ju specialister på det att sitta…”. I den inklippta textrutan står det ”PUTNU”. Bokstaven ”P” är överkryssad med röd penna.

08.59, ”Politiskt inkorrekt”: ”I dag kommer vuxna afghaner sittstrejka under parollen #PUTNU. Den 9 september röstar vi för #UTNU. 10.28, SD:s officiella sida: En längre motiverande text till sitt ställningstagande. Avslutar inlägget med ”Låt #PUTNU bli #UTNU.””

10.28, Sverigedemokraternas officiella FB-sida: En längre motiverande text till sitt ställningstagande. Men avslutar inlägget med ”Låt #PUTNU bli #UTNU.”

13.52, ”Sverige Tillsammans”: Publicerar bild från sittstrejken. Text: ”PUT NU. ALDRIG. UTNU!!!”

Dagens Nyheter har oberoende källor som säger att Politiskt inkorrekt styrs av SD:s kommunikationsavdelning och kan hitta flera exempel i veckan där mönster som detta uppkommer. De har också låtit en rad experter titta på Facebooksidorna, och de bedömer att de framstår som synkroniserade. En av dem är professor Orla Vigsö (citat från DN):

– Om det vore tal om av varandra oberoende avsändare skulle man i de flesta fallen kunna spåra storyn till en bestämd kommunikation – ett pressmeddelande, ett tv-program eller liknande. Men det finns ingen sådan referens, i stället kommer alla med samma nyhet som om det vore deras egen. Det tyder på att budskapet kommer från samma personer.

Aftonbladet avslöjade redan i mars att SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein betalat annonser för att sponsra innehåll från Politiskt Inkorrekt. Det roliga kommer dock från hur han bemöter frågan om huruvida de samordnar propaganda på det här viset:

Joakim Wallerstein menar att sidor på Facebook, precis som etablerade medier, publicerar liknande material vid ungefär samma tidpunkter. Han ser inga grafiska likheter mellan de olika sidorna:

– Du ser väl själv med egna ögon att det är olika teckensnitt och olika allting.

Vi undrar hur det är ställt med kompetensen på SD:s kommunikationsavdelning om de inte vet att det finns ett överflöd av typsnitt som man får använda – helt gratis – i sitt material. Vissa av dem ser till och med olika ut.

Lisa Magnusson från DN lyckades för övrigt med en lysande liknelse när hon påpekade att uttalandet påminde henne om TV-serien ”A series of unfortunate events” när deras bad guy Count Olaf klätt ut sig till ”Stephano”, en italiensk man, med hjälp av ganska taskigt lösskägg. ”Why would you say something like that. I’ve never met such a person as a Count Olaf, but if i had I’m sure he’d look and sound completely different!”


Stötta vår verksamhet
  • 620
    Delningar